Tollgaarden i Schweigaards gate 15 stod ferdig i 1926 og var bygget for å huse Oslo Jernbanetollsted. Bygningen er en av Oslos største, og hadde opprinnelig direkte kontakt med jernbanesporene på Oslo S. LPO har prosjektert transformasjon av bygget fra seier i konkurranse til ferdigstillelse, med ambisjon om å gjøre det til et historisk bygg for fremtiden. I arbeidet med S15 har tilbakeføring vært et viktig virkemiddel for å åpne bygget og gi det kvaliteter som passer inn i et moderne bylandskap, samtidig som vi svarer på ønsker fra vernemyndighetene.
Fredet kulturminne blir utleiebygg Bygget er fredet etter kulturminneloven med verneklasse 1. Fredningen omfatter blant annet eksteriøret, bærende konstruksjoner, trapper og to fløyer med korridorer og tilstøtende kontorer. Det har vært et tett samarbeid med byantikvaren gjennom hele prosessen og LPO har stått ansvarlig for utforming av dispensasjonssøknader og holdt i dialogen med byantikvar både på vegne av byggherre i tidligfase og for entreprenør i gjennomføringen.
Utfordringen i prosjektet har vært å finne løsninger for hvordan de fredete arealene kunne endres slik at de fungerer for skiftende leietakere. Vindusdetaljer og ornamentikk i fasaden er tilbakeført til sin opprinnelige fargesetting med originale malingstyper og teknikker.
Et av hovedgrepene for transformasjonen av bygget har vært å åpne fasaden der det opprinnelig var lasteramper mot Schweigaardsgate i nordøst. Nye atrier og trapper binder etasjer sammen og bringer lys og åpenhet til lokaler og muliggjør å ta større deler av bygningen i bruk. De opprinnelige åpne planløsningene er i stor grad tilbakeført og blitt lokaler til om lag tusen kontorplasser. Lokaler for servering i 1. etasje vil bidra til å bringe nytt liv til gateplan. Schweigaardsgate er et strøk av byen som er i transformasjon. Bygningen er satt i stand og er klar for å ta imot de endringene som kommer. LPO har vært ansvarlig søker fra rammesøknad til gjennomføring. LPO har også vært en sentral aktør i dialog med leietakerne for å tilpasse prosjekterte løsninger til deres behov. Bygget sertifiseres til BREEAM Very Good.
Trapperom og vestibyler er fredet. Himlingsmotiver er istandsatte og tilbakeført til originale farger. Spor etter hull i gulvet fra en tidligere heissjakt kan leses ved at terrazzoen i dette området har en annen valør enn den originale. Dører er istandsatt med teknikker brukt opprinnelig som ådring, eller erstattet med replika av originale i posisjoner der det har vært dører som er mistet. Foto: Dag SandvenI byggets første etasje er det en kantine som også kan brukes til restaurant-drift på kveldstid og i helger. Nye innganger har fått vindfang med glassvegger som bidrar til sonedeling av arealet. Foto: Dag SandvenLPO har tegnet nye lamper basert på bilder av originale lamper fra byggets opprinnelsesår. Foto: Dag SandvenDen opprinnelige hvelvdøren er renovert og har fått en ny posisjon som et smykke i kantinen. Foto: Dag SandvenEt hovedgrep for bygget har vært å åpne fasaden der det opprinnelig var lasteramper mot Schweigaardsgate i nordøst. Her er tette vegger erstattet med glassfelt som løper bak søylene for å gjøre denne åpenheten så nært opprinnelig uttrykk som mulig. Foto: Dag SandvenKontorlokalene har blitt lyse og fleksible arealer. Det har vært etterstrebet å gjøre den vakre ribbekonstruksjonen lesbar og det er derfor valgt et system med åpen teknikk der det langsgående tekniske ligger åpent over en metallflåte og ventilasjonsbaffler og annen teknikk er lagt inn mellom ribbene. Foto: Dag SandvenGlass-systemvegger er designet basert på bilder av de opprinnelige skilleveggene i bygget og det er benyttet rilleglass slik det var opprinnelig. Det er jobbet mye med en dempet material- og fargepalett som harmonerer med historien til bygget. Foto: Dag SandvenFoto: Dag SandvenEt stort atrie binder 1. etasje sammen med kjelleren. På den måten bringes lys og åpenhet ned til kjelleren og gjør det mulig å bruke det lokalet i sammenheng med kantine- og restaurant-området i plan 1. Foto: Dag SandvenDen sobre fargepaletten på de generelle kontorarealene har det vært enkelt for leietakerne å finne seg til rette i. Foto: LPO arkitekterI vestibylen i første etasje møtes man av tolletatens emblem som et minne om byggets opprinnelse. Den er tilbakeført med opprinnelige farger. Her har LPO designet en nye disk for barception inspirert av den originale resepsjonsdisken i bygningen. Foto: LPO arkitekterNy interntrapp er addert for å knytte leietakerareal sammen på tvers av etasjer. Foto: LPO arkitekterHovedadkomst for mange brukere av bygget går via sykkelparkeringen i kjelleren. Derfor er det lagt stor innsats i å gjøre den hyggelig. Når søylene fikk nytt sjikt med puss valgte vi å ikke dekke til de opprinnelige hjørneforsterkningene, men la dem få komme fram med sin patina og fortelle historien om hvordan bygget har vært brukt som mellomstopp for varer til fortolling. Foto: LPO arkitekterSchweigaardsgate er et strøk av byen som er i transformasjon. Bygningen er satt i stand og er klar for å ta imot de endringene som kommer. Foto: EntraBygningens eksteriør er fredet i sin helhet og vindusdetaljer og ornamentikk i fasaden er tilbakeført til sin opprinnelige fargesetting med originale malingstyper og teknikker. Foto: Entra