Sluseparken barnehage

2009

Prosjekter / Ferdigstilt

Sluseparken barnehage

LPO har planlagt og gjennomført detaljprosjekteringen av Sluseparken Barnehage som ligger 200 meter fra Bratsberg Teglverk, en hjørnestensbedrift i Nome Kommune og Norges siste operative teglverk.

+ Les mer

Les mindre

Funksjon
Barnehage

Oppdragsgiver
Nome kommune

2009

Sluseparken Barnehage består av tre avdelinger og en administrasjonsfløy utformet som fire enheter samlet om et midtparti med et felles aktivitetsrom. Barnehagen ligger på en stor naturtomt med utsikt til landskapet rundt. Naturtomten er i stor grad opprettholdt og det er lagt vekt på kontakten mellom ute og inne i barnehagen gjennom plassering og størrelse på vindusåpninger og gjennom bearbeiding av utearealene i direkte tilknytning til hver avdeling.

Som byggherre ønsket Nome Kommune sammen med Bratsberg teglverk og Nasjonalt Teglsenter at barnehagen skulle profilere den lokale teglen og vise noe av dens muligheter. LPO har derfor jobbet sammen med kunstnerne Anne Bårdsgård og Merete Christensen med å bruke teglsteinen i sin helhet på fasaden. Det er murt med blokkforband hvor løperne er lys oker og koppene er hentet fra Bratsbergs øvrige sortiment eller glasert i noen utvalgte fargenyanser. Foruten tegl er det i fasadene benyttet sinusformede fasade-, takplater i aluzink og opake polykarbonatplater over terrasser og hovedinngangsparti.

Sluseparken Barnehage sto ferdig i desember 2008 og ble tatt i bruk i januar 2009. Barnehagen har en grunnflate på 813 m² og med et nettoareal inkl. teknisk rom på 761 m².