Sørenga trinn 9

2012 - 2016

Prosjekter / Ferdigstilt

Sørenga trinn 9

For det siste boligkvartalet på Sørenga, D1-a som ligger nærmest Bjørvika, har målsetningen for LPO vært å gi flest mulig leiligheter sjøutsikt og gi alle beboere tilgang til frodige, tilbaketrukne uteområder som samtidig har spektakulær utsikt over fjordbyen.

+ Les mer

Les mindre

Funksjon

Oppdragsgiver
Veidekke Eiendom/Reitan Eiendom

2012 - 2016

D1-a er det siste boligkvartalet på Sørenga, lengs inn mot Bjørvika. Det overordnede designmålet for prosjektet har vært å skape utsikt over fjorden og mot det spektakulære Opera- og Barcodebebyggelsen fra fra flest mulig leiligheter, samt å gi alle beboere muligheter for å komme opp på rause fellesterrasser med 360O utsikt til de omkringliggende serverdighetene. Boliganleggets to ulike gårdhager, som åpner seg mot fjorden, er trukket tilbake fra den lokale adkomstgaten, men hevet over den offentlig tilgjengelige kaifronten for å gi en privat følelse. Utvendige fasader er utformet med en robust, men lys og vakker teglstein. Den valgte teglsteinen kontrasteres i farge, men spiller likevel på lag med den arkitektoniske identiteten til Sørenga. Foruten den spesielle teglsteinen vil ett særegent arkitektonisk trekk for Sørenga, er innslaget av gyllen trekledning på private loggiaer og overdekte fasadepartier.

Prosjektet stod ferdig i 2016.